Makanan Sedap di Melaka dan Tempat Menarik di Melaka ... - Blog Makanan di Melaka

<b>Makanan</b> Sedap <b>di Melaka</b> dan Tempat Menarik <b>di Melaka</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Melaka


<b>Makanan</b> Sedap <b>di Melaka</b> dan Tempat Menarik <b>di Melaka</b> <b>...</b>

Posted: 03 May 2013 02:25 AM PDT

Sejak 13 tahun hamba berkelana di Bumi Hang Tuah ini dari tahun 2000, telah banyak perubahan dan perbezaan telah berlaku.. baik dari segi insfrstukturnya dan kemodenannnya..

Namun tempat menarik dan wajib dikunjungi setiap kali bertandang ke Bumi Melaka ini juga kian bertambah..
Keunikan dari segi kedai dan tempat makanan juga kian bertamabah.. dan semestinya mencari tempat makanan yang sedap atau susah didapati di tempat lain.

Pada saya, jika anda telah berkunjung ke melaka lebih 4 tahun yang sudah, maka anda perlu dtg semula ke Melaka utk melihat sendiri perbezaan dari sebelum ini.. anda akan mengetahuni dengan entri yg akan saya ceritakan dalam blog ini..

Melaka Wonderland, Ayer Keroh  - (baru dibuka sejak 2tahun lepas)
merupakan taman tema air yg tebaru..

Kapal Selam yg tidak lagi boleh menyelam - ( Dibuka dan dinaikkan ke darat kira-kira bbrp bulan yang lepas)

Dinosur Park (sebelah melaka wonderland) - Baru dibuka pertengahan tahun 2012..
Anda dan anak anda boleh merasai debaran jika Dinosur betul2 berada dihadapan anda.. dengan teknologi, replika dan suara yang menyerupai dinosur, anda harus merasai kegerunan dan debaran dengan Dinasour seakan Real ini..

Taman Burung terbesar di Asia, Ayer Keroh - Baru di buka bulan April 2013, terletak di Taman Botanikal, Ayer Keroh Melaka.. Merupakan Taman Burung terbesar di Asia.. memang besar, pelbagai spesis burung ada, anda juga blh memberi makan pada burung-burung yg jinak serta memegang dan bergambar dengan antara burung yang terdapat di sini..

Melaka Alive - Melaka Alive Bahtera Merdeka sebuah panggung wayang menggunakan tirai air yang dibangunkan di atas sebuah kapal. Mula dibuka September 2012, terletak bersebelahan Dataran Pahlawan, berhadpaan Kota Afamosa Melaka.


 Taman Buaya, Ayer Keroh - Taman Buaya kini telah berwajah baru, tidak membosankn lagi seperti dahulu.. anda dapat melihat perbezaannya. Antaranya bangunan mini yang mashur di Malaysia ini.. seperti Bangunan Tugu Negara, Bangunan Putrajaya, Menara KLCC, Bangunan Parlimen,Tugu Kota A Famosa, Muzium Melaka dan sebagainya. Taman Buaya juga mempunyai Taman Mini Air sekali. jika lepas puas berjalan di dalam, bolehlah bawa anak anda untuk mandi sekali di taman mini Air di dalam Taman Buaya ini..Dan paling penting, anda tidak perlu risau kerana anda tidak mandi dengan buaya pn kerana semua buaya berada di sangkarnya sendiri, dan jauh berasingan. Kedua harga tiket masuk ke taman ini merangkumi sekali dengan taman Mini Air ini. :)

Taman Mini Malaysia dan Asean, Ayer KerohBaru dibuka semula pada akhir 2012, Setelah 2-3 tahun ditutup untuk direnovasi dan ditransformasi, kini taman Mini Malaysia berwajah baru, bersih dan lebih menarik.. 


**bersambung

Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Jonker Street, Jalanan Yang Penuh

Posted: 18 Nov 2014 08:24 AM PST

Posted on October 11, 2014 at 15:00.

Jonker Street

Jonker Street

Melaka merupakan kota kaya sejarah yang terletak sekitar dua jam perjalanan dari Bandara Internasional Kuala Lumpur. Dulunya Melaka merupakan salah satu tempat persinggahan pedagang. Disana banyak terdapat gedung peninggalan Belanda yakni di kompleks Stadhuys dan Portugis yakni Benteng Famosa. Di sisi lain, terdapat rumah-rumah toko Cina yang khas dengan jalan atau gang kecil. Saat ini, Salah satu jalan utama di kota tua ini yakni Jalan Hang Jebat atau Jonker Street menjadi tempat wisata kuliner di Melaka setiap akhir pekan.

Biasanya di akhir pekan, Jalan Hang Jebat atau Jonker Street ini ditutup untuk kendaraan mulai jam enam sore sampai 10 malam, karena terdapat akan dipenuhi kios, meja, kursi dan gerobak makanan dengan puluhan penjual makanan dan pernak-pernik lucu pun menghiasi senja.

Jika ingin berkunjung ke salah satu tempat wisata kuliner di Melaka ini, lebih baik kosongkan perut, karena dari ujung ke ujungnya, dan nikmati berbagai sajian kuliner, dari makanan pembuka, hidangan utama sampai penutup. Hidangan pembuka yang dapat dinikmati, seperti carrot cake, telur dadar kerang, cumi bakar disate, dan beragam dim sum.

Jonker Street food

Jonker Street food

Salah satu makanan yang sangat disukai disini adalah carrot cake yakni kue manis berbahan dasar wortel atau sering dinamakan chai tow kway. Selain wortel, lobak, dan tepung beras disatukan dan digoreng dengan saus, bumbu dan garnis. Jika ingin yang lebih ringan, cobalah aneka dim sum jalanan yang nikmat dan bersahabat di kantong. Anda juga dapat mencoba sate cumi bakar yang langsung dibakar di pinggir jalan. Yummie!

Hidangan utama yang dapat dinikmati, seperti chicken rice ball dan nyonya assam laksa. chicken rice ball dikenal sebagai nasi kepal dan Assam laksa yang merupakan salah satu makanan khas yang terdiri dari kuah kaldu ikan, mi beras, daun ketumbar, kecombrang, dan asam jawa, serta ditaburi potongan ikan.

Jonker Street, tempat wisata kuliner di Melaka

Jonker Street, tempat wisata kuliner di Melaka

Hidangan penutup yang menyegarkan antara lain es cendol durian, coconut shake, kue tart nanas dan durian puff. Sesuai namanya, es cendol durian merupakan es bersantan dengan isi cendol, gula merah, dengan potongan durian asli. Durian puff adalah hidangan penutup dengan gulungan puff yang diisi esensi durian.

Bagi Anda yang suka menyusuri jalanan wisata kuliner sampai lewat jam 10 malam, jangan khawatir, setelah dari Jonker Street, Anda dapat mampir di beberapa kafe di sekitarnya yang buka hingga tengah malam. Ingin menyusuri tempat wisata kuliner di Melaka ini, jangan lupa persiapkan perjalanan wisata Anda dengan Ticktab.com yang menyediakan beragam hotel-hotel terbaik di Melaka, Malaysia. Happy Holiday!

Penulis : Rotua Sitompul

Photo : Google.com

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)




@



<b>Makanan</b> Sedap <b>di Melaka</b> dan Tempat Menarik <b>di Melaka</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Melaka