Tips Suri Bekerja Di Rumah - Blog Makanan di Melaka - Blogger - Blog Makanan di Melaka

Tips Suri Bekerja Di Rumah - Blog <b>Makanan di Melaka</b> - Blogger - Blog Makanan di Melaka


Tips Suri Bekerja Di Rumah - Blog <b>Makanan di Melaka</b> - Blogger

Posted: 24 Jan 2014 09:43 AM PST

Kangkung sejak dahulu lagi memang menjadi makanan kegemaran rakyat tak kira miskin atau kaya.

Kangkung juga banyak khasiat dan vitaminnya.

Bagi masyarakat cina, makan kangkung boleh disamakan dengan memakan makanan kegemaran maharaja-maharaja mereka yang hidup mewah sambil ditemani oleh gundik-gundik yang setia menjadi sundal demi mendapat sesuap nasi berlaukkan kangkung di istana-istana maharaja dahulu kala.

Kangkung yang jadi kegemaran kaum-kaum pendatang ini juga mudah ditanam, lempar saja dalam longkang atau kubang, ia mudah tumbuh menjalar dengan subur. Lalu dimasak tanpa dikerat-kerat dengan pelbagai jenis masakan dan perlu dimakan begitu lahap sekali dengan chopstick sambil mendongak kepala ke atas dan menongkat kaki.

Semakin tinggi kangkung diangkat, semakin besar mulut tergangga dan makin gelojoh kangkung dikunyah maka semakin tinggi darjat kiasu seseorang itu.

Sifat gelojoh dan pelahap pemakan-pemakan kangkung ini sudah lama diketahui oleh bangsa-bangsa Melayu sejak zaman kegemilangan kerajaan kesultanan Melaka dahulu lagi. 

Al-kisah ketika rombongan kerajaan kesultanan Melayu Melaka di bawah pimpinan Tun Perpatih Putih melawat China, beliau mendapat tahu bahawa betapa susahnya untuk melihat wajah Sang Maharaja yang angkuh dengan kebesarannya. 

Namun hasil risikan dalaman pembesar Melaka diketahui bahawa sang Maharaja China amat suka makan kangkung. Maka dibuat suatu helah dan dikhabarkan kepada Sang Maharaja China dan tukang masak istana bahawa rombongan kerajaan Melaka suka makan kangkung yang tidak dikerat-kerat.

Maka di hari makan besar, Sang Maharaja China pun makanlah kangkung dengan lahapnya sambil mendongak ke atas untuk memasukkan kangkung ke mulutnya. Begitu juga semua rombongan Melaka turut mendongak ketika makan kangkung. Maka dapatlah sekalian rombongan pembesar Melayu Melaka tersebut dan rakyat jelata China melihat wajah sang Maharaja yang selama ini sukar untuk dilihat. 

Lihatlah betapa bijaknya diplomasi dan taktik pembesar-pembesar Melayu Melaka dahulu kala mempermainkan si Maharaja China. Semua cerita ini dicatatkan dengan kemas di dalam khazanah buku sejarah Melayu klasik Salalatus Salatin dan Sejarah Melayu.

Gambaran artis rupa Maharaja China dahulu kala
Yang paling menarik bagaimana Sang Maharaja kemudiannya mendapat penyakit gatal-gatal kulit (kedal) akibat perbuatannya merendahkan martabat si Sultan dan rakyat Melaka dengan memohon sembah dari baginda.

Akibatnya Sang Maharaja China terpaksa berubat dengan meminum dan memandi air basuhan kaki Sultan Melaka; Sultan Mansur Syah yang dikirimkan oleh baginda ke China. Ini terpaksa dilakukan setelah sekalian banyak para tabib handal di China gagal mengubati Sang Maharaja. 

Sejak itu Sang Maharaja dan keturunan-keturunannya tidak lagi berani merendah-rendahkan martabat Raja-Raja dan bangsa Melayu, jika tidak terkenalah apa-apa tulah dan daulat Melayu.

Tapi hari ini sejak datang merempat lalu mendominasi ekonomi negara, suku sakat bangsa pendatang kangkung ini tidak lagi segan kepada bangsa Melayu sebagai tuan tanah di negara ini. Bagi mereka, institusi kesultanan dan harga diri bangsa Melayu dan Islam adalah perkara yang boleh dipermain-mainkan. 

Namun sebijak-bijak mereka pun akhirnya kena tipu juga dengan 'Sultan Melaka' yang berjaya mengkangkungkan bangsa kangkung yang kemaruk dengan pingat-pingat kebesaran demi digelar Datuk dan Dato'. 

Inilah 'Sultan Melaka' yang memperdayakan bangsa kangkung dengan pingat-pingat kebesarannya...Mungkin bangsa kangkung mahu menabalkan raja kangkung ini setelah membuang sistem Beraja yang sah di negara ini agar raja kangkung yang baru ini mudah dipergunakan demi memenuhi tembolok bangsa kangkung.  

Inilah contoh budaya kangkung yang dibawa oleh puak-puak pendatang kangkung kiasu ini. Walaupun hidup terendam dalam longkang kotor dan kubang tahi sekalipun mereka tetap subur menjalar sana sini dan kadangkala menjadi parasit menutupi lopak-lopak air sehingga membunuh hidupan lain. 

Apabila hidup subur menyemakkan lopak-lopak air, mereka mengundang lain-lain spesis yang berbahaya untuk berlindung di sebalik kangkung-kangkung tersebut yang menunggu untuk mengigit mangsa-mangsanya yang leka.

Gambaran situasi bangsa kangkung di zaman dahulu

Bangsa pemakan kangkung inipun akan terus menyepit dan menghirup sup kangkung dengan lahapnya tanpa mengira asal usul kangkung-kangkung yang hidup subur di lopak air atau apa jenis baja yang membajai kangkung tersebut. Kerana apa yang penting bagi bangsa pemakan kangkung adalah perut-perut mereka... 




@



Tips Suri Bekerja Di Rumah - Blog <b>Makanan di Melaka</b> - Blogger - Blog Makanan di Melaka