itqan: Pengetahuan umum terhadap industri <b>makanan</b> halal <b>di Melaka</b> - Blog Makanan di Melaka |
- itqan: Pengetahuan umum terhadap industri <b>makanan</b> halal <b>di Melaka</b>
- program promosi pelancongan nazri aziz <b>di</b> umbai <b>melaka</b> <b>...</b> - buletin
- Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Lauk 'Haram Jadah' Juadah Istimewa <b>...</b>
- Selera <b>Makanan</b> Laut <b>di</b> Umbai Medan Ikan Bakar, <b>Melaka</b>
itqan: Pengetahuan umum terhadap industri <b>makanan</b> halal <b>di Melaka</b> Posted: 30 Mar 2015 02:00 PM PDT 1.0 Pengenalan Makanan yang halal ialah makanan yang dibolehkan untuk dimakan menurut ketentuan syari'at Islam. Segala sesuatu baik berupa tumbuh-tumbuhan, buah-buahan ataupun binatang pada dasarnya adalah hahal dimakan, kecuali apabila ada nas-nas al-quran atau hadis yang melarangnya. Ada kemungkinan sesuatu makanan menjadi haram karena mengandungi mudarat atau bahaya bagi kehidupan manusia. Makanan halal merupakan keperluan yang cukup penting bagi umat Islam. Allah swt berfirman, "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; Karena Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu". (Al-Baqarah: 168) Makanan halal boleh dijelaskan dengan sesuatu bahan makanan yang suci dan baik di samping tidak melanggari syariat Islam sewaktu mendapat dan menggunakannya. Arak, khinzir serta anjing adalah contoh makanan yang telah ternyata tidak dihalalkan oleh syarak (haram) untuk memakannya. Ini adalah berdasarkan pada peraturan yang ditemui dan tercatat dalam al-quran, kitab suci Agama Islam 1400 tahun dahulu lagi. Beberapa peraturan lain ditetapkan melalui fatwa yang dibuat oleh mujtahid dengan berbagai-bagai peringkat ketegasan, namun tidak semua daripadanya diterima oleh golongan dalam Islam. Menurut al-quran dalam surah al-Maidah ayat 3, satu-satunya fokus yang secara jelas diharamkan adalah daging dari haiwan yang mati sendiri, darah, daging babi, dan haiwan yang dikorbankan selain daripada nama Allah swt. Perkara berhubung halal dan haram telah diperjelaskan dengan begitu nyata dalam al-quran. Setiap sumber makanan, sumber pendapatan, bahan keperluan harian dan sebagainya, diwajibkan ke atas penganut beragama Islam untuk memilih yang halal. Setiap bahan dan sumbernya perlulah 100% halal malah suci dan baik dan tidak menimbulkan rasa was-was atau keraguan mengenai status halalnya. Ini adalah kerana setiap sumber yang haram akan menjadi darah daging dan akan menjejaskan amalan, doa dan personaliti dalaman dan luaran seseorang. Dalam kita membincangkan konsep haram, ia bukan sahaja meliputi makanan yang tidak mengandungi khinzir, malah ia meliputi konsep yang lebih luas lagi seperti sumber pendapatan, cara hidup dan lain-lain lagi. Malah haram bagi umat Islam sesuatu barangan atau perkhidmatan itu, jika ia dicari dengan cara seperti mencuri dan menyalahi aturan penggunaannya dalam konsep undang-undang Islam. Di Malaysia, Jakim telahpun mewartakan badan-badan tertentu untuk menjaga produk-produk yang dikomersialkan dijamin halal. Mereka perlu memastikan bukan sahaja produk malahan dari sudut bahan, kaedah proses, kebersihan perlatan dan premis turut diambil kira. Semua ini bertujuan untuk memastikan makanan yang dikormesialkan kepada pengguna khususnya masyarakat Malaysia yang beragama Islam selamat dan dijamin halal untuk dimakan. 2.0 Kajian Literatur Pemakanan merupakan salah satu aspek yang sangat diberikan penekanan oleh Islam. Umat Islam bukan sahaja diminta memakan makanan yang halal iaitu suci dan bersih tetapi juga toyyiban yakni makanan yang baik, selamat serta memberi manfaat kepada tubuh dan kesihatan sama seperti disebut dalam surah Al-Maidah ayat 88 iaitu, "Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman". Inilah antara punca industri makanan halal mampu berkembang pesat dan makanan halal menjadi permintaan ramai. Kami akan menyentuh kajian-kajian yang pernah dibuat yang berkait industri makanan halal. Daya saing adalah kemampuan sesebuah firma atau syarikat meningkatkan keupayaannya untuk memastikan produk syarikatnya dapat ditawarkan pada harga, masa dan kualiti yang tepat. Kebanyakan syarikat yang terlibat dalam industri ini makanan halal tertubuh dengan bantuan pihak kerajaan iaitu melalui program Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang telah lama dilaksanakan. Sebanyak 99.2% syarikat bermula dari IKS dan penguasaan terbanyak merupakan dalam sektor pembuatan yang merangkumi hampir 50% yang terlibat dalam IKS makanan halal. Analisis daya saing yang dibuat oleh penulis menggunakan empat penentu utama sumber iaitu sumber manusia, modal, teknologi dan bahan mentah. Analisis sumber akan memberi keutamaan kepada persoalan bagaimana sumber menyumbang kepada daya saing IKS makanan halal berasaskan bijirin. Selain dari faktor sumber, faktor keupayaan firma juga sangat penting kepada pembentukan daya saing. Justifikasi kepentingan faktor ini yang terdiri dari kecekapan, produktiviti, penyelidikan dan pembangunan (P&P) dan eksport. Berdasarkan hasil kajian, sikap dan persepsi yang positif ditunjukkan oleh semua pengusaha industri makanan halal tanpa mengira jumlah jualan syarikat. Namun penemuan ini juga dapat menggambarkan bahawa kesemua pengusaha makanan halal yang ditemubual sememangnya memiliki sikap dan persepsi yang positif. Nilai jualan hanya syarikat pula bergantung kepada saiz syarikat dan juga saiz pasaran. Hal ini bermakna tidak wujud hubungan secara signifikan di antara faktor sikap dan persepsi positif dengan nilai jualan syarikat. Sikap dan persepsi positif adalah antara ciri penting yang menyumbang kepada kejayaan sesebuah perniagaan. Hanya pengusaha yang mempunyai nilai ini sanggup menanggung risiko dan mengambil keputusan untuk menceburi bidang perniagaan yang mencabar. Namun ianya bukan merupakan faktor penentu mutlak kerana masih terdapat faktor-faktor lain yang turut menentukankan kejayaan sesebuah perniagaan. 3.0 Metodologi Kajian Metodologi bertujuan untuk mengenal pasti kaedah pengumpulan data untuk dianalis dalam penghasilan kajian bersesuaian dengan objektif kajian yang akan dicapai pada akhir kajian. Justeru, bahagian ini membincangkan kaedah-kaedah kajian yang digunakan dalam proses mendapatkan data yang dikehendaki untuk menjalankan analisis kajian. Selain itu, bahagian ini juga menyentuh aspek penting dalam penyelidikan seperti rekabentuk kajian,tempat kajian, sampel kajian dan cara kerja kajian. 3.1 Reka Bentuk Kajian Kajian ini bertujuan untuk melihat kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal di Melaka. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan. Kaedah ini didapati sesuai dengan bentuk kajian ini dengan hanya mengemukakan beberapa soalan dalam borang soal selidik dan mengetahui sikap responden terhadap tajuk kajian dijalankan. Hal ini juga dapat memudahkan pengkaji membuat mengumpulan dan menganalisis data untuk mendapatkan hasil kajian. Kajian ini tidak bertujuan untuk mencari perbezaan atau sebarang perkaitan. Kajian berbentuk soal selidik ini sangat popular digunakan dalam kalangan penyelidik. Hal ini kerana soal selidik ini merangkumi bidang yang luas dan mudah dibuat. Soalan-soalan yang dibuat tidak terlalu rumit untuk dijawab oleh responden. Responden dapat menjawab soalan tersebut tanpa pengawasan oleh pengkaji atau penyelidik. Hal ini tidak boleh dipandang ringan juga kerana jika responden tidak jujur dalam menjawab soalan soal selidik yang diberikan ia akan menjejaskan dapatan kajian ini. 3.2 Sampel Kajian Responden yang terpilih adalah daripada pelbagai kaum yang terdapat di Melaka iaitu Melayu, Cina, India dan lain-lain. Responden juga dipilih daripada pelajar-pelajar dan orang awam secara rawak dan tidak mengikuti jantina. 3.3 Instrumen Kajian Dalam kajian ini,bahan yang digunakan untuk mengumpul maklumat adalah borang soal selidik. Hal ini kerana borang ini sesuai digunakan dalam kajian berbentuk tinjauan yang dilakukan ini. Selain itu, borang ini mudah untuk mendapatkan maklumat berdasarkan kepercayaan, perasaan dan kehendak individu itu sendiri. Jawapan yang diberikan oleh responden tidak dipengaruhi dengan arahan tambahan atau penyataan tambahan dari sumber luar. Jenis soal selidik yang digunakan adalah berbentuk pilihan jawapan. Soal selidik seperti ini mengandungi soalan atau penyataan beserta dengan cadangan jawapan atau maklum balas. Responden perlu membaca dan memahami penyataan dan memilih jawapan yang paling sesuai bedasarkan cadangan jawapan yang diberi. Responden tidak perlu untuk mengeluarkan idea-idea tambahan untuk mengisi soal selidik tersebut. Di samping itu maklumat-maklumat diperoleh secara tersusun dan jelas yang dapat memudahkan penganalisisan data boleh dilakukan dengan cepat dan tepat. Dalam kajian ini, borang soal selidik mempunyai dua bahagian iaitu Bahagian A berkaitan soal selidik profil responden dan Bahagian B berkaitan soal selidik kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Bahagian A: Soal selidik profil responden Dalam bahagian ini soalan berkaitan dengan maklumat diri responden yang mengisi borang soal selidik ini. Jenis soalan yang dikemukan ialah jantina, umur, bangsa dan taraf pendidikan responden. Bahagian B: Selidik kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soal selidik ini digunakan untuk mengetahui tentang kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Bahagian ini mempunyai soalan atau pertanyaan sebanyak 12 pernyataan. Soalan-soalan yang diberi telah diberikan cadangan jawapan berdasarkan skala likert. Antara jawapannya adalah seperti berikut iaitu tidak setuju, kurang setuju, tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Melalui borang soal selidik, data-data dianalisis melalui kaedah peratusan dan kekerapan. Kaedah ini dilakukan pada setiap soalan untuk melihat peratus jawapan yang didapati daripada responden melalui borang soal selidik dan untuk mendapat kejituan hasil dapatan yang lebih tepat bagi mencapai objektif kajian. Kajian ini merupakan satu kajian tentang kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal dan kami telah mengambil pendapat orang ramai melalui kaedah soal selidik. Soal selidik ini mengandungi soalan-soalan atau penyataan-penyataan yang berkaitan dengan industri makanan halal. Seramai 15 orang responden telah dipilih yang terdiri daripada 11 lelaki dan empat perempuan untuk menjalankan kajian. Kajian in melibatkan pengumpulan data, analisis data, interpretasi dan merumuskan hasil kajian. 4.0 Hasil Kajian Rajah 2: Peratusan responden mengambil berat tentang makanan yang mereka makan Merujuk rajah 2 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan pertama ialah "saya mengambil berat makanan yang saya makan". Maklumat menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu tidak setuju, tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Tujuh responden (46%) mengatakan mereka setuju bahawa mereka mengambil berat tentang makanan yang mereka makan. Diikuti enam orang (40%) sangat setuju iaitu dan seorang (7%) tidak pasti dan tidak setuju. Kesimpulannya, kebanyakan responden mengambil berat makanaan apa yang dimakan. Rajah 3: Peratus responden yang mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam Merujuk rajah 3 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kedua ialah "saya mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih (halalan toyyiba). Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu tidak pasti,setuju dan sangat setuju. Lapan responden (57%) mengatakan mereka setuju bahawa mereka mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih. Diikuti empat orang sangat setuju (29%) iaitu dan dua orang (14%) responden untuk tidak pasti. Kesimpulannya, sebilangan besar responden mengetahui ciri-ciri makanan halal menurut prinsip Islam iaitu halal dan bersih (halalan toyyiba). Rajah 4: Peratus responden yang mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal Merujuk rajah 4 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan ketiga ialah "saya mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal". Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu kurang setuju, tidak pasti dan sangat setuju. Sebelas responden (69%) mengatakan mereka tidak pasti mereka mengetahui syarikat-syarikat yang mengkormesialkan produk makanan halal. Diikuti tiga orang (19%) kurang setuju dan dua orang (12%) sangat setuju. Kesimpulannya, tidak semua responden mengetahui tentang syarikat-syarikat yang mengkormesialkan halal dan hanya segelintir sahaja yang mengetahuinya. Rajah 5 : Peratus responden yang melihat logo halal pada bungkusan makanan sebelum membeli Merujuk rajah 5 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan keempat ialah "saya melihat logo halal pada bungkusan makanan sebelum membeli". Maklumat daripada rajah menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu kurang setuju, tidak pasti, setuju dan sangat setuju. Lapan responden (53%) mengatakan mereka sangat setuju dengan kenyataan bahawa mereka melihat logo halal pada bungkusan sebelum membeli. Diikuti empat responden (27%) setuju dan dua orang (13%) tidak pasti. Akhir sekali, seorang responden (7%) kurang setuju. Kesimpulannya, kebanyakan responden bersetuju melihat logo halal di bungkusan makanan sebelum membelinya. Rajah 6 : Peratus responden yang mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Merujuk rajah 6 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kelima ialah "saya mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)". Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju dan tidak pasti. Sebanyak (60%) mewakili sembilan responden mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Diikuti sebanyak (33%) iaitu lima orang setuju dan (7%) iaitu seorang tidak pasti. Secara keseluruhanya responden bersetuju dan mengetahui logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Rajah 7 : Peratus responden yang mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses. Merujuk rajah 7 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan keenam ialah "saya mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses". Maklumat daripada rajah menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Lima responden (33%) mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses. Empat responden (27%) setuju dan tiga orang tidak pasti dan kurang setuju (20%). Secara keseluruhannya responden bersetuju dan mengetahui bahan bahan yang tidak halal yang sering digunakan dalam setiap makanan yang di proses. Rajah 8 : Peratus responden yang mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal. Berdasarkan rajah 8 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan ketujuh ialah "saya mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal". Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju dan tidak pasti. Sepuluh responden (67%) mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal. Seorang (6%) setuju dan empat orang (27%) tidak pasti. Secara keseluruhannya responden bersetuju terhadap mengambil berat tentang kebersihan sesuatu premis pengeluaran produk makanan halal. Rajah 9: Peratus responden yang memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Berdasarkan rajah 9 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kelapan ialah "saya memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia". Maklumat daripada rajah menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sepuluh responden (47%) mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka yang memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Lima responden (33%) setuju, empat responden (27%) tidak pasti dan seorang (7%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya responden bersetuju terhadap memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia. Rajah 10: Peratus responden yang memastikan sesuatu premis memiliki Sijil Halal yang telah disahkan oleh Jakim sebelum membeli produk keluaran mereka. Berdasarkan rajah 10 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah kami jalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal.oalan kesembilan ialah "saya memastikan premis mempunyai gred kebersihan baik yang dinilai sendiri oleh Jabatan Kesihatan Malaysia". Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak sembilan responden (60%) mengatakan mereka sangat setuju bahawa mereka memastikan sesuatu premis memiliki Sijil Halal yang telah disahkan oleh Jakim sebelum membeli produk keluaran mereka. Sebanyak lima orang (33%) setuju dan seorang (7%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya responden bersetuju terhadap memastikan sesuatu premis memiliki Sijil Halal yang telah disahkan oleh Jakim sebelum membeli produk keluaran mereka Rajah 11 : Peratus responden yang memastikan sesuatu premis memiliki Sijil halal yang telah disahkan oleh JAKIM sebelum membeli produk keluaran mereka. Berdasarkan rajah 11 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kesepuluh ialah "saya merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal". Maklumat daripada rajah menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak sepuluh responden (40%) mengatakan mereka setuju bahawa mereka merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal. Sebanyak empat orang iaitu 27% setuju, empat orang (27%) tidak pasti dan seorang (6%) kurang bersetuju. Secara keseluruhannya responden bersetuju terhadap merujuk direktori makanan halal yang disediakan oleh syarikat-syarikat yang mengkaji tentang produk-produk halal. Rajah 12 : Peratus responden yang merasakan pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang Berdasarkan rajah 12 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kesebelas ialah "saya merasakan pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang". Maklumat daripada rajah menunjukkan empat pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, setuju, tidak pasti dan tidak setuju. Sebanyak (53%) mewakili lapan responden mengatakan mereka sangat setuju bahawa pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang. Sebanyak (27%) iaitu empat seorang tidak pasti, (13%) iaitu dua orang setuju dan seorang (7%) tidak bersetuju. Secara keseluruhannya responden bersetuju pengambilan makanan halal mampu mempengaruhi cara pemikiran seseorang Rajah 13 : Peratus responden yang berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu. Berdasarkan rajah 13 di atas adalah hasil kajian daripada sesi soal selidik yang telah dijalankan kepada 15 orang yang terdiri daripada pelajar yang berkaitan dengan objektif kajian iaitu mengkaji kefahaman pelajar terhadap industri makanan halal. Soalan kedua belas ialah "saya berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu". Maklumat daripada rajah menunjukkan tiga pilihan jawapan yang dipilih oleh responden iaitu sangat setuju, tidak pasti dan kurang setuju. Sebanyak (80%) mewakili 12 responden mengatakan mereka setuju bahawa mereka berpendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu. Sebanyak (13%) iaitu dua orang setuju dan seorang iaitu (7%) tidak pasti. Secara keseluruhannya responden bersetuju terhadap pendapat bahawa produk halal lagi bersih mampu mempengaruhi kesihatan individu. 5.0 Kesimpulan Penumpuan terhadap aspek kualiti, kebersihan, keselamatan dan kesihatan di sepanjang rantaian proses pengeluaran dan juga aktiviti pemasaran produk makanan sewajarnya wajib dititikberatkan oleh semua kakitangan di industri makanan Malaysia. Setiap elemen ini diperlukan bagi tujuan memastikan dan memberi jaminan pengeluaran produk makanan yang bersih, selamat, halal serta sesuai untuk digunakan. Selain itu, pematuhan, pemantapan pengetahuan dan perlaksanaan menyeluruh amalan standard-standard tertentu yang bersesuaian perlu dilaksanakan secara peringkat demi peringkat. Pengusaha PKS makanan tempatan perlu sedar supaya mengetengahkan aspek-aspek tersebut di samping berazam untuk menembusi pasaran luar melalui penawaran produk makanan yang setanding dan tidak diragui kualiti dan keselamatannya. Dengan demikian, cabaran dalam mengekalkan sistem penguatkuasaan keselamatan makanan yang berkesan dan dipercayai oleh orang awam adalah penting dalam memastikan pengeluaran produk yang berkualiti dan selamat mencapai matlamatnya. Kakitangan kerajaan perlulah melakukan kajian lanjutan tentang perbezaan amalan jaminan kualiti yang wujud di sesebuah negara dalam penyediaan makanan yang selamat. Selain itu, tindakan selanjutnya perlu diambil bagi menggalakkan pelaksanaan serta pematuhan standard yang berkaitan di industri makanan terutamanya yang diusahakan oleh PKS. Tambahan pula, kesedaran pengguna terhadap keperluan akta dan peraturan keselamatan makanan perlu diterapkan sebagai salah satu pemangkin pelaksanaan sesuatu standard dalam kalangan PKS makanan. Galakan yang dimaksudkan adalah dalam bentuk pengagihan peraturan keselamatan makanan di tempat-tempat latihan penyediaan makanan, mewajibkan dalam syarat pengeluaran lesen perniagaan dan juga melalui penyeragaman polisi keselamatan makanan di semua negeri. Selain itu, kejayaan pengeluar produk makanan mematuhi dan mendapat pengiktirafan daripada badan-badan standard tertentu, sama ada daripada agensi tempatan atau antarabangsa turut mampu mendorong ke arah peningkatan terhadap penerimaan dan keyakinan produk di pasaran. Keadaan ini sudah tentunya nanti mampu memberi pulangan yang baik walaupun pada permulaan perlaksanaan standard ini mungkin menyukarkan. Rujukan Abu Bakar Husin. 1980. Isu halal haram dalam makanan di Malaysia dan masalah pengesahannya. Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan 1. 2006. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Pusat Da'wah Islamiah, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Brunei. 2007. Makanan halal sumber pembentukan syakhsiah mulia. Mohd Ali Mohd Noor dan Nor Aini Hj. Idris. 2009. Daya saing industri makanan halal berasaskan bijirin: analisis daya saing terlaras RBV dan Porte. Prosiding Perkem IV, Jilid 2. Nor Aini Haji Idris dan Mohd. Ali Mohd. Noor. Usahawan industri makanan halal: satu analisis persepsi dan sikap. Seminar Keusahawanan Islam Peringkat Kebangsaan. http://www.tintaguru.com/2011/06/makanan-dan-minuman-yang-halal-dan-yang.html http://en.wikipedia.org/wiki/Halal http://ms.wikipedia.org/wiki/Hukum_pemakanan_Islam Zahir Zainudin, Muhammad 'Ammar Muhammad Sani. Muhamad Nashry Abd Rahim, Mohamad Zulhaikel Narawi, Ilham Iftikhar Ibrahim, Muhamad Budie Basri, Mohamad Firdausz Mohd Aris, Muhammad Aliff Rasdan. |
program promosi pelancongan nazri aziz <b>di</b> umbai <b>melaka</b> <b>...</b> - buletin Posted: 02 Apr 2015 11:43 PM PDT Nazri Aziz merah muka apabila usaha menggalakkan pelancongan di Melaka berakhir apabila dia dan 30 pegawai kanan pelancongan ASEAN cirit-birit akibat keracunan makanan selepas memakan makanan laut di Umbai, Melaka. Menteri Pelancongan itu dan delegasi asing tersebut berada di Melaka untuk mesyuarat kali ke-18 pegawai-pegawai kanan ASEAN untuk Majlis Sosio-Budaya dari 23 Mac sehingga 27 Mac. Dalam majlis yang diatur oleh Kerajaan Negeri Melaka di perkampungan nelayan itu, Nazri dan pegawai-pegawai pelancongan mula jatuh sakit selepas memakan makanan laut di arked makanan pada 24 Mac. Ketua Menteri Melaka, Idris Haron berkata, pasukan perubatan telah dikejarkan ke hotel tempat delegasi tersebut menginap apabila mereka mula mengadu tentang sakit perut akut, kejang otot, muntah, cirit-birit, demam dan loya. Ujian makmal yang dijalankan oleh Jabatan Kesihatan Negeri menunjukkan makanan yang dihidangkan telah tercemar dengan bakteria E.Coli. "Kami berasa malu kerana para delegasi telah berhadapan dengan pelbagai komplikasi, semuanya kerana makanan tidak bersih yang disediakan di premit makanan laut di kawasan berkenaan," katanya, sambil menambah insiden tersebut telah mencemarkan reputasi Melaka sebagai sebuah negeri pelancongan. Idris Haron turut berkata, Kerajaan Negeri telah menyenaraihitamkan premis yang telah diminta menyediakan makanan itu dan menekankan bahawa tindakan undang-undang akan diambil ke atas pemilik premis. Selain Malaysia, mesyuarat tersebut turut dihadiri oleh delegasi dari Brunei Darussalam, Kemboja, Laos, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam. |
Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Lauk 'Haram Jadah' Juadah Istimewa <b>...</b> Posted: 28 Mar 2015 09:39 PM PDT
Malaysia terkenal dengan kepelbagaian bangsa, agama dan budaya. Aspek tersebut menjadi penyumbang kepada perkembangan pemakanan yang mempengaruhi perpaduan kaum di Malaysia. Objektif utama kajian ini ialah mengenali dengan lebih mendalam makanan yang terkenal antara tiga bangsa terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India selain mengetahui keunikan yang ada pada setiap jenis makanan tersebut. Objektif lain yang turut dikaji adalah berkenaan pemahaman tahap dan perpaduan kaum di Malaysia melalui makanan. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik dalam kalangan masyarakat sekitar Melaka yang terdiri daripada pelbagai kaum. Seramai 30 responden telah dipilih untuk menyertai kajian ini dan berdasarkan maklumat yang diperolehi, hubungan antara tahap perpaduan dan makanan bagi setiap kaum adalah memuaskan. Oleh itu, makanan memainkan peranan yang penting dalam memupuk hubungan yang erat antara kaum utama di Malaysia. Pendedahan mengenai makanan-makanan dari pelbagai jenis kaum di Malaysia perlu dikaji dan diperkemas lagi supaya masyarakat di Malaysia mengetahui tentang makanan dan tidak melupakan makanan-makanan tradisi masyarakat yang ada di Malaysia. Kata Kunci: perpaduan kaum, makanan tradisi 1.0 PENGENALAN Malaysia adalah sebuah negara yang aman dan damai dipenuhi oleh penduduk yang berbilang kaum. Hari ini, kaum Melayu adalah kumpulan etnik terbesar di Malaysia iaitu merangkumi lebih 57 peratus penduduk negara ini. Di Malaysia, jika merujuk kepada orang Melayu menunjukkan orang itu beragama Islam dan mengamalkan kebudayaan Melayu, berbahasa Melayu dan berketurunan Melayu. Pada asalnya mereka penganut Theravada Buddha dan Hindu pada kurun ke 1400-an, dan dengan pengaruh Istana Melaka ketika itu mereka menganut Islam. Orang Melayu terkenal dengan sifat peramah dan budaya seni mereka yang sangat kaya. Penduduk Melayu, Cina, India dan pelbagai kaum etnik yang lain telah hidup bersama sejak beberapa generasi yang lalu. Pelbagai budaya yang berbeza ini telah saling mempengaruhi antara satu sama lain, menghasilkan gabungan budaya Malaysia yang unik. Jumlah kaum terbesar di Malaysia adalah kaum Melayu, Cina dan India. Tiga kaum terbesar ini mempunyai pelbagai adat dan budaya tersendiri dalam mengeratkan silaturrahim dan menguatkan perpaduan antara satu sama lain. Negeri Sabah dan Sarawak juga mempunyai pelbagai kumpulan etnik peribumi, masing-masing dengan budaya serta warisan yang unik dan tersendiri. Dalam menyumbang kepada perpaduan kaum, terdapat banyak aspek yang mempengaruhinya seperti cara pemakanan, sambutan perayaan, pemakaian tradisional dan pelbagai lagi. Dalam kajian ini, kami telah memilih untuk mengkaji bagaimana tradisi makanan sesuatu kaum itu dalam menyumbang ke arah perpaduan kaum. Seperti yang kita sedia maklum, setiap kaum di Malaysia ini mempunyai sejarah tentang makanan tradisional kaum masing-masing. Pada hari ini, makanan bukan penghalang untuk mengeratkan perpaduan sesama kaum. Roti canai, nasi lemak, lontong bukan hanya di makan oleh kaum Melayu, tosei, capati dan roti nan bukan sahaja untuk kaum India, yong tau fu bukan hanya dimakan oleh kaum Cina tetapi tanpa mengira bangsa dan kaum, makanan ini dimakan oleh sesiapa sahaja, bukan mengira Melayu, Cina ataupun India. Jadi sememangnya, pada hari ini, boleh dikatakan makanan tradisi kaum dapat mempengaruhi perpaduan di negara ini. 1.1 Latar Belakang Kajian Dalam menjalankan kajian ini, lokasi kajian ialah Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dan sekitar Melaka. Terdapat 30 orang responden yang telah diplih secara rawak yang terdiri daripada 20 orang pelajar UTeM dan 10 orang awam sekitar Melaka. 1.2 Objektif Kajian Dalam menjalankan kajian ini, tiga objektif telah ditetapkan untuk dicapai. Pertama, mengenal pasti makanan yang terkenal di antara tiga bangsa terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Kedua, mengetahui keunikan dan daya tarikan yang ada pada setiap jenis makanan tersebut dan ketiga ialah membincangkan bagaimana keunikan makanan tradisi setiap kaum ini mampu untuk membentuk perpaduan antara kaum. 1.3 Kepentingan Kajian Kajian ini telah dijalankan atas dasar dapat mengenal pasti makanan tradisi tiga kaum terbesar di Malaysia. Kajian ini juga dapat menunjukkan betapa makanan tradisi dapat membentuk perpaduan kaum di Malaysia. 2.0 SOROTAN KAJIAN "Bagai aur dengan tebing" merupakan peribahasa yang amat sinonim dengan kehidupan masyarakat Malaysia. Walaupun penduduk Malaysia berbilang kaum namun semangat tolong-menolong sesama masyarakat amat penting untuk melaksanakan sesuatu perkara. Bertitik tolak daripada sikap saling menolong ini, akan lahirlah masyarakat yang bersatu padu. Perpaduan merupakan aset terpenting Malaysia kerana tanpa perpaduan, tidak mungkin keharmonian dapat dinikmati ibarat "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Kajian terkini oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia mendapati masyarakat pada hari ini tidak lagi menampilkan cirri-ciri perkauman yang kental dalam beberapa aspek kehidupan mereka. Ini tentulah sesuatu petanda yang positif bagi masa depan sebuah negara berbilang kaum di Malaysia. Sikap masyarakat pada hari ini seperti yang diperolehi daripada kajian yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia itu mencerminkan penerimaan mereka yang baik tanpa prejudis terhadap semua kaum di Malaysia. Masa depan ekonomi negara juga diyakini akan bertambah baik dan ini tentulah akan dapat mengekalkan keharmonian di antara kaum. Hasil kajian ini membuktikan bahawa majoriti menyatakan keadaan ekonomi semakin baik jika perpaduan terjalin antara masyarakat di Malaysia. Berdasarkan sejarah dan pengalaman negara ini, masalah ekonomi dapat memberi kesan terutama kewujudan jurang antara kaum dan ini jika tidak dibendung akan dapat mencetus rasa cemburu sehingga membawa kepada permusuhan antara kaum. Pada hari ini, kita melihat orang Cina menjual asam laksa dan nasi lemak, manakala orang Melayu memakan mi, kueh tiaw, yong tau foo, roti nan, capati dan tosai. Demikian pula orang India makan apa saja yang dimakan oleh rakan mereka dalam kalangan Melayu dan Cina. Nasi lemak adalah contoh makanan orang Melayu yg dapat memupuk perpaduan kaum di Malaysia dan ia patut dijadikan makanan kebangsaan Malaysia. Ia bukan sahaja menjadi kegemaran orang Melayu tetapi turut dipelopori oleh kaum Cina dan India. Nasi lemak dahulunya dihidang untuk sarapan pagi tetapi pada masa kini dijadikan hidangan tengah hari dan malam. Ia juga turut dihidang pada rumah terbuka dan dijadikan salah satu menu (ala carte) di hotel-hotel. Nasi lemak turut diiringi dengan beberapa lauk sampingan seperti kari ayam, rendang (ayam dan daging), sambal (sotong kering atau ikan bilis), ayam goreng dan paru goreng. Putu mayam ialah sejenis makanan manis yang selalunya dimakan ketika sarapan pagi ataupun sebagai snek. Putu mayam diperbuat daripada adunan tepung beras yang dicampur dengan air dan santan kelapa yang kemudiannya ditekan ke penyaring untuk menjadikannya seperti mi halus. Selepas itu, ia akan dikukus dengan perahan air daun untuk dijadikan sebagai perasa. Setelah siap, mi itu akan dihidangkan bersama-sama parutan kelapa dan gula Melaka. Putu mayam adalah contoh makanan masyarakat India yang juga digemari oleh semua kaum di Malaysia. Bagi kaum Cina pula bahan utama dalam masakan mereka ialah bahan soya (tahu, taucu, kicap soya) cendawan, bunga lily, biji-bijan dan lain-lain. Bahan ini kemudiannya akan diolah bersama rempah yang digunakan oleh orang Melayu seperti biji ketumbar, kayu manis dan sebagainya. Kebanyakan masakan Cina di negara kita ini, kebanyakan resipinya berasal dari Negera China seperti yong tau foo, char koay teow, dim sum dan lain-lain. Masakan ini telah diminati semenjak abad ke-18. Lok lok adalah satu-satu makanan Cina yang masih dijaja dan menjadi kegemaran kaum Cina. Lok lok atau dikenali dengan sate celup merupakan makanan ringan dari sayuran, daging dan makanan laut. Nasi ayam bukan sahaja dipelopori oleh kaum Cina tetapi diminati oleh semua rakyat Malaysia. Nasi ayam dihidangkan bersama ayam goreng, ayam panggang atau ayam kukus. Bagi orang Melayu mereka lebih meminati ayam yang bergoreng atau dipanggang dan kaum Cina memilih yang dikukus. Minuman iringan bagi kaum Cina ialah teh Cina dan manisan kegemaran mereka ialah buah-buahan segar dan manisan berasaskan kekacang. Perayaan besar disambut bersama dengan menghidangkan makanan pelbagai kaum. Hakikatnya jelas, dengan hanya makan, kita boleh menggerakkan sesuatu kaum atau bangsa semakin dekat dalam perhubungan walaupun hanya sekadar beberapa inci. Semua ini terhasil daripada jalan awal yang inginkan keharmonian dan perpaduan di negara ini. Semua ini akan terus menjadi ikon yang menjadi identiti sebuah masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Ikon yang menjadi identiti sebuah bangsa Malaysia yang aman dan harmoni. 3.0 METODOLOGI KAJIAN Kajian ini dijalankan melalui pemerhatian, kajian soal selidik, dokumentasi dan temu bual. 3.1 Reka Bentuk Kajian Aspek-aspek yang diguna pakai dalam kajian ini antaranya ialah pendekatan kajian, kaedah persampelan, cara pengumpulan data, teknik memproses dan menganalisis data dan penulisan laporan. Reka bentuk kajian kuantitatif yang digunakan dalam kajian ini ialah tinjauan (survey). Dalam kajian ini, tinjauan dibuat di sekitar kawasan Melaka untuk mendapatkan pandangan penduduk tentang hal-hal berkaitan dengan perpaduan kaum melalui makanan tradisi. Manakala reka bentuk kajian kualitatif yang digunakan ialah kajian etnografi dan kajian sejarah. Dalam kajian kes, kajian etnografi digunakan bagi mengkaji ciri-ciri makanan tradisi dalam kalangan penduduk di Melaka. Kajian sejarah pula digunakan bagi mengkaji rekod dan penulisan lampau antaranya dapatan daripada jurnal untuk dikaitkan dalam kajian perpaduan melalui makanan tradisi. 3.2 Sampel Kajian Ketika melakukan survey (tinjauan) borang kaji selidik telah diedarkan. Sampel terdiri daripada responden di sekitar Melaka. Seramai 30 orang pelbagai bangsa telah dipilih secara rawak bagi menjalankan tinjauan ini. Setiap kaum dari Melayu, Cina dan India dipilih seramai sembilan orang manakala tiga orang dari lain-lain kaum. 3.3 Instrumen Kajian Instrumen utama kajian ini ialah soal selidik di mana kami telah mengedarkan borang kaji selidik kepada penduduk sekitar Melaka. Instrumen kajian kualitatif pula ialah soalan temu bual tidak berstruktur. Data-data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS. 4.0 HASIL KAJIAN DAN PERBINCANGAN Bahagian ini membincangkan keseluruhan hasil kajian yang dijalankan. Selain itu, rumusan akan dibuat mengenai pengaruh makanan tradisi sesuatu kaum dalam perpaduan rakyat Malaysia. Taburan Jadual 1 di atas, menunjukan kekerapan pengambilan makanan tradisi lain dalam semingu. Taburan ini menunjukan bahawa jumlah responden tertinggi ialah tiga hingga lima kali seminggu dalam pengambilan makanan kaum lain. Untuk kekerapan sekali hingga dua pula menunjukan hanya tiga responden sahaja. Responden yang mengakui amat kerap menjadikan makanan tradisi kaum lain sebagai menu pilahan mereka pula ialah enam responden. Berdasarkan Rajah 1 di atas, dapat dilihat nasi lemak menjadi pilihan tertinggi dalam kaji selidik ini. Nasi lemak menjadi pilihan 13 orang daripada 30 orang responden. Char kuey teow pula mencatatkan enam pilihan berbanding kari hanya empat responden yang memilih makanan tradisi India tersebut. Hanya tiga responden memilih yong tau fu diikuti putu mayam dan kuih bahulu yang menjadi pilihan dua responden setiap satu. Berdasarkan Rajah 2 di bawah, sebanyak 80% responden sangat setuju dengan pendapat kajian yang menyatakan makanan tradisi kaum mempengaruhi hidup mereka. 15% pula hanya menyatakan yang mereka bersetuju dengan pendapat sedemikian. Selain itu, hanya 5% sahaja yang tidak bersetuju. Pengkaji membuat perbincangan berdasarkan kepada borang kaji selidik yang telah diproses, iaitu bahagian A dan B. Bahagian A merupakan latar belakang responden seperti jantina, bangsa, tempat tinggal, umur dan pekerjaan. Bahagian B pula merupakan soalan yang berkaitan dengan kaji selidik. Soalan ini ditanya untuk mengukuhkan objektif kajian dimana makanan tradisi kaum boleh membentuk perpaduan bangsa. Selain itu, tujuan lain kajian ini adalah untuk memperkenalkan makanan tradisi kaum lain kepada masyarakat lain. Hasil kajian menunjukkan tidak kira latar belakang mereka siapa dan dari mana asal mereka, responden memberi respon yang baik untuk setiap makanan tradisi kaum lain. Ini menunjukkan bahawa masyarakat di Melaka ini mempunyai pengetahuan tentang makanan tradisi kaum lain. Selain itu, dalam kehidupan harian, kita dapat melihat makanan tradisi sesuatu kaum ini bukan hanya boleh dimasak oleh kaum sendiri sahaja tetapi oleh bangsa lain juga. Sebagai contoh, nasi lemak juga dimasak dan disediakan oleh orang India dan roti canai juga dibuat oleh orang Melayu dalam perniagaan warung mereka. Berdasarkan kaji selidik yang dijalankan, pola pengambilan responden terhadap makanan tradisi kaum lain amat kerap iaitu di antara tiga hingga lima kali seminggu. Ini memberi respon positif bahawa masyarakat di Melaka ini boleh menerima makanan tradisi kaum lain. Di samping itu, ramai yang mengakui yang pengambilan makanan tradisi kaum juga mempengaruhi hidup mereka. Ini bermakna, apabila mereka menyukai sesuatu makanan tradisi kaum lain, mereka akan berusaha untuk mempejari atau mengetahui cara penyediaannya. Hasil daripada kaji selidik yang dijalankan juga, boleh dilihat yang pengambilan makanan tradisi kaum lain amat mempengaruhi perpaduan antara masyarakat di sini. Hampir semua responden (80%) bersetuju bahawa perpaduan boleh terbentuk melalui pengambilan makana tradisi kaum lain. Mereka memberi pandangan bahawa makanan tradisi kaum amatlah penting didalam kehidupan sesuatu kaum. Selain itu, amalan penyediaan dan memasarkan makanan tradisi ini perlu dikekalak agar ia tidak dilupakan oleh generasi sekarang dan yang akan datang. Antara pandangan lain pula, makanan tradisi sememangnya dapat diterima oleh semua golongan masyarakat. Hal ini disebabkan penyediaan makanan tradisi kaum agak mudah dan ringkas sahaja. Berdasarkan kajian, nasi lemak menjadi pilihan 13 orang daripada 30 orang responden. Char kuey teow pula mencatatkan enam pilihan berbanding kari hanya empat responden yang memilih makanan tradisi India tersebut. Hanya tiga responden memilih yong tau fu diikuti putu mayam dan kuih bahulu yang menjadi pilihan dua responden setiap satu. Ini menunjukkan bahawa responden tidak memilih makanan untuk dimakan dan mereka mengenali makanan yang dipilih dengan baik. 5.0 KESIMPULAN Secara keseluruhan, dapat dirumuskan bahawa makanan tradisi sesuatu kaum dapat membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di Melaka ini. Masyarakat dapat mengenali dengan lebih mendalam makanan yang terkenal antara tiga bangsa terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India selain mengetahui keunikan yang ada pada setiap jenis makanan tersebut di mana makanan tradisi ini pula mempunyai keunikan yang tersendiri yang mampu menarik kaum lain untuk merasa. Selain itu, berdasarkan kajian mengenai makanan pelbagai bangsa ini turut menyumbang kepada tahap pemahaman dan perpaduan kaum di Melaka melalui makanan. Mereka lebih memahami dan mengetahui pelbagai variasi makanan kaum di Melaka dengan melihat kajian kaji selidik. Kesimpulan yang didapati dalam kajian ini mencerminkan bahawa tahap perpaduan mengikut makanan setiap kaum masih di tahap yang memuaskan. Oleh itu, makanan juga dapat memainkan peranan dan semangat perpaduan di kalangan kaum. Berdasarkan kajian, menunjukkan bahawa kajian terhadap perpaduan kaum terhadap makanan membawa kepada perkara positif. Dimana dapat dibuktikan melalui analisis data dan borang kaji selidik. Oleh itu, pendedahan mengenai makanan-makanan dari pelbagai jenis kaum di Malaysia perlu dikaji dan diperkemas supaya masyarakat di Malaysia mengetahui tentang makanan dan tidak melupakan makanan-makanana tradisi masyarakat yang ada di Malaysia. Kerajaan juga perlu memainkan peranan dengan membuat kempen dan pesta makanan malaysia yang dapat membantu masyarakat lebih mengenali makanan pelbagai kaum ini. Makanan masyarakat di Malaysia juga bukan sahaja boleh diperkenal di peringkattempatan malah perlu di luar negara supaya masyarakat membuka mata dan merasa bangga dengan kepelbagaian makanan yang dapat mengeratkan perpaduan antara kaum. Noor Risma Salfina Muhammad Rozali, Sulaiman Zakaria. (2006). Membanteras vandalism: siri tangunggjawab sosial. Kuala Lumpur: Pintar Firus. Haliza Jelani. Kepentingan Perpaduan Kaum, diakses dari http://psksksd.blogspot.com/2010/07/kepentingan-perpaduan-kaum.html LvBala. Makanan Malaysia Lambang Perpaduan, diakses dari http://lvbala.blogspot.com/2008/11/makanan-malaysia-lambang-perpaduan.html Zahir Zainudin, Ernifarha Ab Rahim, Cheristina Anak Lily, Nur Husyani Mohd Hussein, Murnie Shakilla Shidan, Siti Noratika Othman
|
Selera <b>Makanan</b> Laut <b>di</b> Umbai Medan Ikan Bakar, <b>Melaka</b> Posted: 26 Feb 2015 11:58 AM PST I am going to take you to a country which is full of islands. Any guess? Yes, you are right. It's Malaysia. There are878 islands in Malaysia. This country is known for its stunning sights and attractions. We are going to explore its astounding natural beauty that magnetizes vacationers/ tourists or visitors attraction. It's a country of exclusive culture and tradition. It's one of the best places on the globe with delicious cuisine and hospitable people. Kuala Lumpur is its capital with charming iconic Petronas Twin Towers. Malaysia has many offshore geographical places. There would be around 510 which include ridges, sandbank and rocks. It's a multicultural state with many festivals and celebrations. Tour to Malaysia, is really a unique and pleasant experience. There're lots of choices to stay in Malaysia, so it's tough to decide where to stay? Mid-range hotels and 5 stars hotels with Chinese, Indian or Malaysian traditional cuisine and cozy rooms are easily available for vacationers/visitors anywhere in cities. You can enjoy luxury hotels or resorts located on islands. Accommodation is so cheap in Malaysia, you can easily get a room for $ 3 to $ 9 USD/night. Private rooms are available for $ 11 to $ 20 USD/night. You can camp in Taman Negara and can save lodgings cost. Anyways, here're some suggestions. Lone Pine Hotel, located Batu Ferringhi, Penang Island, posses welcoming staff, stunning swimming pool, lip-smacking food, and calm atmosphere with beautiful sea views. You can get a huge variety of cocktails in bar corner. Golden Sands Resort by Shangri-La, located on Batu Ferringhi beach, Penang Island, is a fantastic family resort, offers services such as water sports, tennis court, delicious food, pools, cozy rooms, hospitable staff and family entertainment center. Its cuisine includes Bar & Grill pizzas and seafood, tea/coffee, snacks, pastries. Mandarin Oriental, Kuala Lumpur, in Kuala Lumpur City Centre, is a fantastic hotel with superb services. Welcoming staff, comfortable rooms, suspended pool and delicious Malaysian food make it more worthy staying. Tanjong Jara Resort, located on Batu, Dungun, is one of the top 25 hotels in Malaysia, offers services such as Spa village, Pools, tennis court, delicious dining out, air-conditioned rooms, seafood and bar. You can spend a relaxing morning with coffee and newspaper on the beach. Berjaya Tioman Resort, located in Pulau Tioman, is a traditional Malay style resort, offers services like pools, golf, tennis court, spa, coffee, snacks, global drinks, tasty food, air-conditioning cozy rooms and water sports including diving, fishing, snorkelling etc. The Majestic Hotel, Majestic Malacca, Cameron Highlands Resort and Sama-Sama Hotel, in Kuala Lumpur, Holiday Villa Beach Resort & Spa and Four Seasons Resort in Langkawi, Miri Marriot Resort & Spa, Mega Hotel, Grand Palace Hotel and Imperial Palace Hotel in Miri, Seven Terraces, Yeng Keng Hotel, Museum Hotel and Hotel Panega are also wonderful places to stay in Malaysia. As far as meal is concerned, you can have it in restaurants, western hotels , cooking own when living in camping or as a street meal and just have to pay $1 to $3 USD /head for street meal, $4 to $6 USD/head in restaurants while western food is a bit expensive. Malaysia is a Muslim country that's why drinks are expensive here. Anyways, here are some suggestions of restaurants for you. Dining in the Dark, located on Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur, is an amazing restaurant deeply into darkness and offers delicious food including soups, desserts etc. Black Forest, located on Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur, offers German cuisine. Kebaya, located on Stewart Lane, Georgetown, Penang Island, offers good services and food. Living Room Cafe Bar & Gallery, located on Batu Ferringhi, Penang Island, is a good place for families, lovebirds, special occasion or groups. You can enjoy Bar, Asian and Eclectic cuisine here until late night. Top Spot Food Court, located Bukit Mata Kuching, Kuching is a family restaurant, offers best seafood and opens until late night. Jambu Restaurant and Lounge, located on Crookshank Road, Kuching is a restaurant offers best pasta in town. It also deals with Bistro, Bar for cocktails and Tapas etc. Black bean, The Heritage, Tribal Stove and Bella Italia are also superb restaurants in Kuching with the fantastic setting near river. La Casa Kuantan, Crocodile Rock Pizza & Grill Restaurant, Satay Zul, and Dallah Restaurant in Kuantan offer great services with superb cuisine. Malaysia is a country with many attractions or points of interests and more exciting thing is those are quite cheap. Here're some suggestions, and you must visit those places once you are in Malaysia. Birch Memorial Clock Tower, located in one of the biggest cities of Malaysia named "Ipoh". Here're plenty of attention-grabbing sights such as museums, temples and historical buildings. Galeria Perdana, Rice Museum, and Padi Langkawi, in Langkawi, are amazing places with precious stuff and collection, to visit. Langkawi is a beautiful island with lovely beaches and plenty of interesting sights. Ave Stella Maris Catholic Chapel is a beautiful church. Langkawi Wildlife Park and Underwater World are educational and exciting places with lots of fun. The Islamic city "Kota Bharu" is a great city with royal places, museums, and plenty of other eye-catching sights. Taman Negara National Park is a beautiful park in oldest rainforest Taman Negara. It's a place with lots of activities like trekking, safaris, and canopy walks. Islamic Art Museum, Petronas Twin Towers, Putrajaya Bridge, Petrosains Science Discovery Centre, Kuala Lumpur Bird Park, Thean Hou Temple, and Lake Garden Parks are some suggested amazing places to visit in Kuala Lumpur. Mount Kinabalu National Park, is the best choice for hiking, this Park is full of fun and will never disappoint you on your visit. Malaysia is a land of festivals and celebrations as multicultural people exist here. Tourists or vacationers can enjoy these festivals almost every month of the year. Here are some suggestions for our visitors. Tamil Community celebrates festival named "Thaipusam". It's a unique festival that is worth seeing. It can be best observed at Batu Caves in Selangor or Penang, in Januanry. Chinese New Year is celebrated in February and last for 15 days. You can enjoy lion dances, fireworks, and delicious Chinese meal. In April, Good Friday and Malaysia Water Festival are celebrated. Wesak Day, and Harvest Festival are celebrated in May. June is a month with amazing festivals like Hari Gawai and Dragon Boat Festivals. July and August are the months with festivals such as the Rainforest World Music Festival, Independence day, Hari Raya Aidilfitri, Hungry Ghost Festival. September becomes more colorful with Malaysia Day and Mid-Autumn Festival. Hari Raya Haji, Deepavali Festivals of Lights, and Christmas are celebrated in October, November and December. Malaysia is not less than a heaven for shopaholics. Super international brands have covered Malaysian market and have luxury stores here. Sales at shopping mall attract many tourists every year. Mega Sales held on Christmas and Independence Day and last up to two months. Utama, BB Plaza, Fahrenheit88, Lot10, Plaza Low Yat, Suria KLCC and Sogo are some remarkable shopping malls in Kuala Lumpur. ICT@Komtar, Island Plaza, Midlands One Stop, Plaza Gurney, Prangin Mall, Queensbay Mall and Straits Quay are some suggested shopping centers in Penang. Langkawi Fair is a beautiful place for a shop in Langkawi. Malaysia is a country with beaches. Therefore, beach holidays can be enjoyed all around the year. Summer season is mild, and usually climate is pleasant in Malaysia so you can visit it in all seasons. Anyhow, December and January are two peak tourists' seasons. From June until August is also a good time to enjoy beaches activities. I assure you, your vacations to this country holding natural beauty, would be a treasured and unforgettable experience. |
You are subscribed to email updates from Makanan di Melaka - Google Blog Search To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
@