Blog Makanan di Melaka: Umminsyirah.com: dua hari satu malam di ... - Blog Makanan di Melaka

Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Umminsyirah.com: dua hari satu malam di <b>...</b> - Blog Makanan di Melaka


Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Umminsyirah.com: dua hari satu malam di <b>...</b>

Posted: 18 Jan 2014 09:06 AM PST

percutian ke melaka baru2 ini tidak dirancang sempurna
niat nak bawak mak jalan2 makan angin luar kl pun tak tercapai
tapi niat cuti2 diteruskan juga mengenangkan anak2 dah teruja sangat nak berjalan2!
dan juga  booking rumah dah pun dibayar sebanyak separuh drp harga penuh.

kami tiba di melaka sedang elok waktu makan tengahari
saya mencari dlm internet.. tempat makan yg sesuai utk sekeluarga
dan paling utama.. buka pada waktu tengahari
kebanyakan restoran asam pedas yg popular dibuka selepas jam 5pm
dan kebiasaannya dibuka sehingga jam 1-2am!

dalam mencari kedai asam pedas power abg piee.. (pun dibuka selepas jam 5!)
kami terjumpa RESTORAN LOT 85 yg dipenuhi manusia umpama semut hurung gula
restoran ni terletak di jalan puteri hang li po, dalam kawasan durian daun
makanan popular disini adalah nasi beriyani
tapi kami makan nasik putih & lauk2 saja.. sedap!
alhamdulillah.. anak2 pun kenyang..

parking penuh!

selepas makan kami singgah solat zohor di masjid al-azim (masjid negeri melaka)
bersebelahan masjid ini ada muzium quran melaka. masuk hanya RM2.
pelbagai jenis alquran lama dipamerkan.. termasuk dr acheh & jawa
ditingkat atas dipamerkan maklumat2 berkaitan tulisan khat
dan bagaimana alquran dihasilkan (tulisan, print, color, etc)
alhamdulillah.. satu pengalaman baru buat anak2 (dan ummi abah depa!)

alquran awal kurun ke-19 dari acheh ini diperbuat daripada kulit kayu
khat 99 nama Allah. harganya RM99,000.

seterusnya kami check in di HOMESTAY TAMING SARI (VILLA DMDI) di Kg.Morten
homestay ini diuruskan oleh tamingsari berhad (syarikat operasi menara tamingsari)
rumahnya agak besar.. ada 3 bilik, 2 bilik air dan dapur sangat lapang!
ada dapur gas, peti sejuk, periuk nasi, pemanas air dan juga mesin basuh
tetapi tiada air-cond, tiada heater air panas dan banyak nyamuk :p
namun budak2 seronok tinggal disini (depa jakun dgn rumah kampung!)
alhamdulillah.. niat nak merayau2 di kg. morten tercapai :)
rumah 'kami' - homestay taming sari
sangat comel! sangat indah! sangat rendah!

sebelah petang kami keluar mencari coconut shake kelebang
wah! panjangnya barisan orang beratur! tempat duduk pun penuh!
saya ikut berbaris juga.. dan terpaksa menunggu hampir 40minit
demi coconut shake special berharga RM2.00 (bungkus RM2.20)
ada yg order 10bungkus, ada yg order 12 bungkus! mana la tak lama menunggu
walaupun tukang buat, tukang bungkus dan semua tukang kelihatan sgt cekap!
alhamdulillah.. puas hati dpt minum coconut shake yg diidamkan :)
cik abe kata sama mcm kelate punya.. nk kelik kelate jauh!

seterusnya baru kami pusing balik menuju ke bandar melaka..
layankan budak2 naik naik beca (nuha sebut besha :p)
cuma pusing2 saja & tak berhenti masuk muzium pun..
tamat pusingan 'besha' kami panjat tangga ke kawasan meriam
wah! suka betul anak2 dapat panjat meriam!
alhamdulillah.. bila anak2 suka, ummi abah rasa puas juga :)
my lovelies..

niat asal nak ke jonker walk tak dilupakan
terasa bagaikan di negeri lain bila masuk kawasan ini..
anak2 sibuk mencari mainan utk dibeli setelah dpt lampu hijau
dalam banyak2 barang yang dijual.. dalam pelbagai jenis barang yg pelik2
akhirnya kakak beli jigsaw puzzle & adik2 beli belon!
(macamlah takdak jual kat tempat lain :p)
alhamdulillah.. seronok ambil gambar dikawasan ni..
anak2 lama merenung barang2 disini..

selepas penat berjalan, kami menuju ke restoran pak putra
restoran ini terletak di taman kota laksamana..
kalau dari pintu masuk casa del rio jalan terus saja kedepan..
selepas jumpa restoran asam pedas hajah mona
akan jumpa restoran pak putra ni. skrg dah bukak 2 pintu!
tapi agak terkilan.. tandoorinya tak 'power' mcm dulu
alhamdulillah.. ada juga nasik lemak buat kak insyirah :)
jam 7pm.. separa penuh. jam 8pm.. fully packed!

selesai makan kami mencari surau/masjid utk menunaikan solat maghrib
sayangnya surau di taman kota laksamana umpama dewan terbiar :(
pusing masuk balik dlm bandar, kami jumpa masjid kampung hulu
masjid ini merupakan masjid tertua di malaysia. dibina pada tahun 1728
arkitektur masjid ini sama seperti masjid2 lain di melaka
rekabentuk bangunannya ada pengaruh jawa dan cina
masjid ini dihias sgt indah! dipintu masuk ada 2 meriam kecil
dan juga diletakkan beduk di tingkat atas
mimbarnya juga sgt2 cantik & berseni
cuma kawasan kubur kelihatan agak terbiar :|
alhamdulillah.. dapat juga solat 'isya berjemaah di masjid tertua ini
meriam comel dikiri & kanan pintu masuk
beduk ditingkat atas. bawah beduk tu pintu masuk.

selesai solat kami berniat untuk menyusuri sungai melaka dengan bot
tapi bila dah beli tiket baru kami sedar.. panjang betul barisan menunggu!
tunggu 2jam pun belum tentu dapat naik lagi :(
memandangkan anak2 keletihan, kami tukar acara.. jom kita naik monorel!
monorel ni cuma ada 3 gerabak. satu gerabak ada 7 kerusi. ngam2!
sekejap saja naik monorel ni berbanding river cruise..
alhamdulillah.. lagi pengalaman baru buat anak2
monorel comel ;)

keesokan hari saya berjalan2 dengan anak dara disekitar kg. morten
sayangnya tak dapat masuk ke dalam villa sentosa
pagar bertutup rapat.. mungkin tiada orang dirumah?
tapi jalan kedepan sikit jumpa lagi 2-3 rumah yang dijadikan homestay
ada villagestay, ada juriah homestay, ada err.. lupadah!
jalan lagi jumpa rumah err.. rumah merdeka?
sangat menarik! macam2 pokok hiasan & replika rumah melaka ada.
alhamdulillah.. gembira tgk rumah2 lama dijaga dgn indah dan bersih..
rumah merdeka
juriah homestay - 017-6714946

sarapan pagi esoknya cuma ala kadar.. bekalan roti sapu kaya/ peanut butter
jam 10pagi kami dah naik river cruise.. kali ni pemandunya seorang wanita
macam2 ceritanya.. daripada biawak2 yang diberi makan sebulan RM500
sehinggalah ke tempat makan terbaek di bandar melaka.
ha.. tempat inilah yang kami nampak dulu! restoran selera kampung
alhamdulillah.. lauk2 sangat sedap dan menyelerakan! kami pasti datang lagi!
insyaallah..
memang terbaek!


alkisah ekspedisi singkat melaka kali ni dah tamat
walaupun impian nak mandi di melaka wonderland tak tercapai
anak2 tetap seronok & gembira dengan percutian kali ni
insyaallah.. tahun depan kita p melaka lagi ya..
mungkin buat ekspedisi melawat muzium2 pulak ;)

notakaki:
k.insyirah kata rasa macam kat singapore..
bila ditanya kenapa cakap mcm tu, dia kata tak tahu..
mungkin sebab rekabentuk bangunan lama yg hampir sama?
mungkin sebab melaka bersih mcm disana?

Blog <b>Makanan di Melaka</b>: PBM tawar bantu usahawan PKS Melaka <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2014 09:45 PM PST

TIGA penyelidik, (dari kanan) Munira Minhat, Sabrina Md. Kassim dan Aishah Aziz melakukan ujian makmal di Makmal Perbadanan Bioteknologi Melaka di Ayer Keroh, semalam.

MELAKA 17 Jan. - Perbadanan Bioteknologi Melaka (PBM) menawarkan perkhidmatan meningkatkan kualiti produk usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negeri ini bagi memastikan produk berkenaan mendapat tempat dalam pasaran domestik dan antarabangsa.

Timbalan Pengarahnya, Tee Mei Ghee berkata, pihaknya melihat banyak produk usahawan PKS tidak melalui proses ujian makmal seperti yang ditetapkan bagi tujuan pelabelan untuk memaparkan maklumat pemakanan setiap produk yang ingin dipasarkan.

Menurutnya, jika produk-produk yang dihasilkan tidak melalui proses ujian makmal, adalah sukar bagi usahawan PKS untuk memasarkan barangan mereka kerana belum dijamin selamat untuk digunakan oleh orang ramai.

''Di PBM kita menawarkan perkhidmatan meningkatkan kualiti produk usahawan PKS melalui ujian makmal dan turut menawarkan khidmat nasihat bagi membolehkan produk yang dihasilkan mendapat tempat di pasaran domestik.

''Kita melihat banyak usahawan PKS kurang mengambil peduli mengenai ujian makmal yang perlu dibuat kerana ini amat penting untuk membolehkan sebarang produk termasuk makanan dijamin selamat untuk kegunaan orang ramai.

''Bukan sahaja untuk usahawan PKS malah PBM turut menawarkan pelbagai perkhidmatan ujian makmal kepada pihak industri melalui sampel makanan, herba, baja, air, kosmetik, ubatan tradisional dan sebagainya," katanya ketika ditemui di ibu pejabat PBM, Ayer Keroh di sini hari ini.

Mei Ghee berkata, PBM ditubuhkan pada 2005 atas polisi Bioteknologi Kebangsaan bertujuan membangunkan industri bioteknologi tempatan dan membantu memberi manfaat kepada orang ramai.

PBM katanya, turut menyediakan empat makmal ujian iaitu makmal halal, kimia dan teknologi makanan, mikrobiologi dan toksikologi.

''PBM menawarkan ujian makmal untuk sebarang produk usahawan PKS serendah RM200 bagi satu produk dan semua pihak boleh menggunakan fasiliti yang kita sediakan di sini," katanya.

Justeru beliau meminta mana-mana usahawan PKS di negeri atau pihak industri untuk menghubungi PBM bagi mendapatkan sebarang khidmat nasihat dan menggunakan fasiliti ujian makmal yang ditawarkan.

Menurutnya, tiga makmal PBM iaitu halal, kimia dan mikrobiologi berjaya memperoleh sijil ISO 17025:2005 akreditasi daripada Standard Malaysia.

Bagi mereka yang berminat boleh menghubungi PBM di talian 06-2313622 atau e-mel: info@mib.gov.my, laman web, www.melbio.com.my atau datang ke pejabat PBM di Lot 7 Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh.

Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Che Hasrah: Kosmo Online - Infiniti - Blog <b>...</b>

Posted: 22 Jan 2014 07:43 AM PST

Pengangkutan awam masa depan

Oleh SOFIATUL SHIMA WAN CHIK
sofiatul.wanchik@kosmo.com.my

SELAMA ini, lelaki berusia 68 tahun itu tidak pernah menaiki bas untuk bergerak ke mana-mana destinasi tempatan, sebaliknya lebih suka memandu sendiri sama ada menggunakan motosikal atau kereta.

"Jika ingin pergi ke luar Melaka, barulah saya menaiki bas," ujar Wong Kiang Yong, yang ditemani isterinya, Ho Han Jah.

Namun, bas elektrik pertama negara yang telah dilancarkan di Seri Negeri, Ayer Keroh, Melaka pada 6 Januari lalu oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron menarik perhatian pasangan tersebut.

"Saya memang tidak biasa naik bas tetapi selepas membaca satu laporan akhbar mengenai ujian bas elektrik ini di terminal bas Melaka Sentral, saya dan isteri terpanggil untuk mencuba.

"Ternyata bas ini bergerak secara senyap dengan pemanduan yang lancar," jelas Kiang Yong.

Pasangan itu merupakan antara penumpang awal yang mencuba sistem pengangkutan bas elektrik pertama bernilai RM1.35 juta tersebut. Ia mula diuji untuk kegunaan orang ramai pada 8 Januari lalu.

Bas yang mempunyai kapasiti 50 penumpang iaitu 30 duduk dan 20 berdiri itu beroperasi bermula pagi hingga petang. Waktu perjalanan dilanjutkan sehingga ke malam pada hujung minggu atau mengikut keperluan.

Hasil projek usaha sama antara Panorama Melaka Sdn. Bhd. (Panorama Melaka) dengan syarikat AMDAC (M) Sdn. Bhd. (AMDAC) ini selari dengan usaha kerajaan negeri dalam merealisasikan dasar hijau di Melaka.

Ia dikenali sebagai Bas Elektrik Melaka telah direka dan dibiayai sepenuhnya oleh syarikat Automotif BYD Berhad (BYD) dari Shenzhen, China.

Selain di Melaka, kenderaan sama telah memasuki pasaran Amerika Syarikat, Belanda, China, Hong Kong dan beberapa negara maju lain sejak tahun 2010.

PAKAR Teknikal Bas Elektrik, Zaharuddin Mokhtar menyentuhkan Kad Pengecas (Charging Card) untuk tujuan imbasan sebelum mengecas bateri perkhidmatan Bas Elektrik.


Ujian percubaan

Menurut Pemangku Pengurus Besar Panorama Melaka, Mohd. Saleh Jusman, bas tersebut akan melalui ujian percubaan operasi dan pengumpulan data kesesuaian selama tiga bulan.

"Sekiranya tidak ada apa-apa halangan dan masalah, kemungkinan bas yang telah diluluskan boleh mula beroperasi di Melaka pada bulan September ini," ujarnya ketika ditemui di Melaka Sentral baru-baru ini.

Menjelas lanjut, beliau berkata, bas elektrik itu dijana oleh bateri ferum fosfat yang tidak mudah meletup apabila terdedah dengan kepanasan melampau.

"Bas ini juga dilengkapkan dengan sistem kawalan BMS untuk pemantauan voltan dan suhu bagi setiap bateri bagi tujuan keselamatan," katanya.

Buat peringkat percubaan setakat ini, hanya terdapat satu stesen pengecas bas elektrik terdapat di Melaka Sental. Masa yang diambil oleh bas yang mengandungi tiga bateri ini ialah lima jam bagi pengecasan penuh.

"Keupayaan bateri boleh menjana kuasa untuk bergerak lebih kurang 300 kilometer," ujarnya yang menyatakan jaminan ketahanan kadar efisien bateri ialah selama 16 tahun.

Menurut Saleh lagi, bas sistem diesel menggunakan minyak diesel yang bernilai RM170 sehari manakala bas elektrik melibatkan kos RM44.32 sehari iaitu 25 peratus daripada kos diesel.

Memandangkan bas tersebut menggunakan cas elektrik sepenuhnya, ia mampu memelihara alam sekitar daripada sebarang pencemaran.

JIN YONG menunjukkan cara alat keselamatan bas yang disediakan dalam Bas Elektrik untuk memecahkan tingkap cermin jika berlaku kecemasan.


"Faedah menggunakan bas elektrik ialah tiada pencemaran bunyi dan tidak ada penghasilan karbon yang menjurus kepada pencemaran udara," tambahnya yang menggesa penduduk Melaka mencuba bas yang tidak dikenakan tambang sepanjang tempoh percubaan itu.

Hal ini diperakui oleh Pengarah AMDAC, Lai Jin Yong, yang menyifatkan bahawa kos operasi bas itu lebih rendah daripada bas diesel kerana tidak memerlukan penyelenggaraan berkala yang melibatkan kos tinggi.

"Ini ditambah dengan ciri-ciri keselamatan yang terdapat dalam bas ini seperti sistem televisyen litar tertutup di bahagian belakang bas dan cermin tingkap mudah pecah untuk kecemasan serta 11 laluan pintu kecemasan.

"Kami juga mengutamakan tempat duduk untuk orang kelainan upaya (OKU) dan mereka yang lebih memerlukan seperti wanita hamil dan warga emas. Tempat duduk mereka berwarna merah berbanding ungu untuk orang biasa," jelas Jin Yong yang turut memaklumkan bahawa terdapat 1,200 buah bas elektrik yang digunakan di seluruh dunia pada masa ini.

Keselesaan

Mengutamakan keselesaan para pengguna, bas yang tertera ayat 'Melaka Go Green' ini dilihat lebih senyap, bersih dan nyaman jauh berbanding bas diesel.

Sistem penyamanan udara pada bas ini berkuasa secara maksimum kerana digerakkan dengan sistem putaran motor dan tidak menggunakan piston. Ini membuatkan bas ini terasa dingin terutamanya pada waktu siang.

Bagi memberi keselesaan dan kesenangan golongan OKU dan warga emas, sistem suspensi hidraulik yang terdapat pada bas ini menyenangkan laluan masuk dan keluar golongan tersebut.

RUANG duduk khas untuk penumpang Orang Kurang Upaya turut disediakan.


Bas yang dianggap sebagai pengangkutan awam masa hadapan akan berjalan secara percuma selama tiga bulan. Ia melalui kawasan bersejarah dan tarikan pelancong di Bandar Hilir seperti Bangunan Stadhuys, Dataran Pahlawan, Bukit Senjuang, Mahkota Parade dan Kota Laksamana.

Lebih menggembirakan hati penduduk Melaka, Saleh menjelaskan bahawa bas yang menggunakan sistem elektrik sepenuhnya ini akan mengenakan tambang yang sama dengan bas diesel.

Menjelaskan tentang bas berukuran 12 meter panjang dan 2.5 meter lebar tersebut, beliau menjangkakan penggunaan bas ini akan lebih meluas untuk tempoh lima hingga 10 tahun akan datang kerana memberikan kesan positif kepada negara.

Saleh menambah, pihaknya juga telah mengkaji beberapa laluan di sekitar bandar raya Melaka dan dijangka sebanyak lapan hingga 10 unit bas berkenaan akan digunakan sebagai peringkat permulaan apabila ia mula beroperasi kelak.




@



Blog <b>Makanan di Melaka</b>: Umminsyirah.com: dua hari satu malam di <b>...</b> - Blog Makanan di Melaka