PBM tawar bantu usahawan PKS Melaka - Utusan Online - Blog Makanan di Melaka

PBM tawar bantu usahawan PKS <b>Melaka</b> - Utusan Online - Blog Makanan di Melaka


PBM tawar bantu usahawan PKS <b>Melaka</b> - Utusan Online

Posted: 17 Jan 2014 09:59 AM PST

TIGA penyelidik, (dari kanan) Munira Minhat, Sabrina Md. Kassim dan Aishah Aziz melakukan ujian makmal di Makmal Perbadanan Bioteknologi Melaka di Ayer Keroh, semalam.

MELAKA 17 Jan. - Perbadanan Bioteknologi Melaka (PBM) menawarkan perkhidmatan meningkatkan kualiti produk usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negeri ini bagi memastikan produk berkenaan mendapat tempat dalam pasaran domestik dan antarabangsa.

Timbalan Pengarahnya, Tee Mei Ghee berkata, pihaknya melihat banyak produk usahawan PKS tidak melalui proses ujian makmal seperti yang ditetapkan bagi tujuan pelabelan untuk memaparkan maklumat pemakanan setiap produk yang ingin dipasarkan.

Menurutnya, jika produk-produk yang dihasilkan tidak melalui proses ujian makmal, adalah sukar bagi usahawan PKS untuk memasarkan barangan mereka kerana belum dijamin selamat untuk digunakan oleh orang ramai.

''Di PBM kita menawarkan perkhidmatan meningkatkan kualiti produk usahawan PKS melalui ujian makmal dan turut menawarkan khidmat nasihat bagi membolehkan produk yang dihasilkan mendapat tempat di pasaran domestik.

''Kita melihat banyak usahawan PKS kurang mengambil peduli mengenai ujian makmal yang perlu dibuat kerana ini amat penting untuk membolehkan sebarang produk termasuk makanan dijamin selamat untuk kegunaan orang ramai.

''Bukan sahaja untuk usahawan PKS malah PBM turut menawarkan pelbagai perkhidmatan ujian makmal kepada pihak industri melalui sampel makanan, herba, baja, air, kosmetik, ubatan tradisional dan sebagainya," katanya ketika ditemui di ibu pejabat PBM, Ayer Keroh di sini hari ini.

Mei Ghee berkata, PBM ditubuhkan pada 2005 atas polisi Bioteknologi Kebangsaan bertujuan membangunkan industri bioteknologi tempatan dan membantu memberi manfaat kepada orang ramai.

PBM katanya, turut menyediakan empat makmal ujian iaitu makmal halal, kimia dan teknologi makanan, mikrobiologi dan toksikologi.

''PBM menawarkan ujian makmal untuk sebarang produk usahawan PKS serendah RM200 bagi satu produk dan semua pihak boleh menggunakan fasiliti yang kita sediakan di sini," katanya.

Justeru beliau meminta mana-mana usahawan PKS di negeri atau pihak industri untuk menghubungi PBM bagi mendapatkan sebarang khidmat nasihat dan menggunakan fasiliti ujian makmal yang ditawarkan.

Menurutnya, tiga makmal PBM iaitu halal, kimia dan mikrobiologi berjaya memperoleh sijil ISO 17025:2005 akreditasi daripada Standard Malaysia.

Bagi mereka yang berminat boleh menghubungi PBM di talian 06-2313622 atau e-mel: info@mib.gov.my, laman web, www.melbio.com.my atau datang ke pejabat PBM di Lot 7 Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh.




@



PBM tawar bantu usahawan PKS <b>Melaka</b> - Utusan Online - Blog Makanan di Melaka